Thuus - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu Thuus - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu

Thuus

Door: Stefan Hemmen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

03 Mei 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo daar,

Ben weer thuis, een weekje eigenlijk al, maar nog niet toegekomen om het laatste stukje te schrijven. Dus hier dan maar, want elk verhaaltje moet een eind hebben toch.

Waar was ik ook al weer gebleven? Ohja op en neer en heen en weer! Nou dit hebben we gehad totdat we in Londonderry Noord Ierland aankwamen. Eigenlijk geen een dag gehad dat heb helemaal rustig was. Wel eens dat de wind een beetje ging liggen, het zonnetje begon te schijnen, maar de deining gaan liggen nee dat niet. We hebben het zelfs eens zo erg gehad dat er op een nacht de wind binnen een uur van windkracht 1 naar windkracht 10 ging! golven van vele meters hoog! Of te wel weer een lekker nachtje slapen....... Niet dus.

Maar gelukkig was er licht aan het eind van de tunnel. Want zondags werd er koers gezet richting land, Londonderry dus. Maandag ochtend konden we het verschil al merken omdat we in de luwte van land kwamen, het zonnetje begon ook nog eens te schijnen, leek wel voorbestemd! Nadat we de monding van de rivier de Foyle waren opgevaren, de loods aanboord genomen hadden, was het zeker LAND! We hadden eerst nog een stukje te gaan, wat geen verkeerd uitzicht was, en we hadden het geluk dat de zon regelmatig tussen de wolken door kwam. Nadat we aangelegd hadden aan de kade wilde eigenlijk iedereen zo snel mogelijk ervandoor, wat nog niet kon, we moesten eerst ingeklaard worden. Dit werd gedaan door 2 agenten, welke Jan en mij nog heel behulpzaam waren met het regelen dat we de volgende dag, vanaf het schip in de haven op konden stijgen. Naar later bleek waren het agenten van Scotland Yard. En ze waren er niet alleen om ons in te klaren maar ook om te kijken of er niet een actie gepland stond.... Dit omdat er 10 jaar geleden een actie gedaan was tegen een electriciteits centrale waar wij naast lagen, en daar hadden ze geen zin in. Toe het in klaren allemaal gedaan was, was het weg wezen voor iedereen, de stad in. Jan en ik moesten nog wachten totdat alles voor ons geregeld was met het vertrek voor de volgende dag. Dus de tijd maar gedood met het wassen van de helicopter.

Nadat alles geregeld was wij ook de stad in, taxi gebeld, lopen was net wat te ver. Tegen de taxi chauffeur, een goede pub. Nou kwam helemaal goed. Voordat we de pub ingingen eerst fish en chips gegeten, en daarna de pub in. Wat gezellig was, er was live muziek, en een goede sfeer. Het niet te laat gemaakt, we hadden de volgende dag nog een lange vlucht te gaan.

Dus dinsdags tassen in de heli, drysuit aan, we hadden een lange vlucht over water voor de boeg. afscheid nemen, opstarten en op naar huis. Het eerste stuk van de terug vlucht bracht ons over Noord Ierland, de Ierse zee over, langs the Isle of Man, richting de eerste stop Harwarden. En hier werden we weer opgewacht door een agent van Scotland Yard, nou is het zo dat alles was uit Noord Ierland komt extra gecontroleerd word, en wij dus ook, maar de agent gaf nog wel als commentaar dat we er niet uitzagen als terroristen, altijd mooi meegenomen toch!

Van Hawarden ging het naar Norwich, dit deel konden we doen zonder drysuit. Alleen leek het weer niet zo mooi te zijn dus we waren al voorbereid op een omweg, maar gelukkig viel het mee. Niet dat het zonnetje heerlijk scheen maar goed vliegbaar. Op Norwich aangekomen de kist weer getankt drysuits weer aan voor het laatste stuk naar Emmen. Van Norwich de Noordzee opgevlogen, wat eerst nog bewolkt was maar zodra we boven het Nederlandse deel kwamen begon het zonnetje te schijnen, heerlijk. Bij Petten zijn we Nederland binnen gevlogen wat ook direct te merken was aan de kleuren zee onder ons, van alle bloembollen velden die in bloei stonden, geweldig. Daarna nog een klein stukje IJselmeer, polder, Overijsel, en daarna Drenthe in. En daar zagen we in al het groen Emmen liggen, en moet zeggen Emmen is echt groen, bomen bomen bomen!

De landing ingezet voor Emmercompas. Maar toen we op de grond stonden kwam daar een politie auto aanrijden en stapten er 2 brede agenten uit. Welke ons aankeken. Waarop Jan en ik elkaar aankeken en zeiden, wat hebben we nu weer gedaan? Gelukkig viel het allemaal mee, het bleek dat ze het verzoek hadden gekregen van de Marechaussee om te controleren wie er in de heli zaten. Of te wel we zijn van af Londonderry tot aan huis in de gaten gehouden. Maar goed dat we geen lifters onderweg hadden opgepikt anders hadden we dat weer uit moeten leggen.

En zie daar het einde van 3 weken Noord Atlantische oceaan. Welke minder spannend en actie vol waren dan vorig jaar Middellandse zee.

Gr

Stefan