Sneew in september. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu Sneew in september. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu

Sneew in september.

Door: Stefan Hemmen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

13 September 2011 | Noorwegen, Oslo

Hallo daar,

Wat is er allemaal weer gebeurt? Nou een heleboel.

Toen we vorige week donderdag weg gingen uit Longyearbyen was de weersverwachting slecht, zodat het plan was om eerst langs de kust omhoog te varen zodat we in de luwte van het land bleven en daarna langs te gaan bij Ny-Alesund.
Ny-Alesund is de meest noordelijk permanent civiele bewoonde plek ter wereld. 78°55N 11°56E Het is ooit begonnen als een mijnbouw stad, maar de mijnbouw werd hier stop gezet na een ernstig ongeluk welke het leven koste aan ruim 20 mensen, dit was in 1962. Hierna werd het overnomen voor wetenschappelijk onderzoek en is het in de jaren verder en verder uit gebouwd. En er word het hele jaar door dus ook tijdens de winter onderzoek gedaan.
Ook is dit de plek waar vandaan Amundsen-Ellsworth-Nobile vertrokken met een zeppelin om als eerste daarmee de Noordpool te bereiken.

Na hier een ochtend te hebben door gebracht, werd het anker gehezen en kroes gezet richting het ijs.... alleen was het buitengaats nog niet echt beter geworden. Wind snelheden van meer dan 50 knopen en komend van de zij, dus nee de meeste aanboord voelde zich niet echt happy, al helemaal niet diegene die net aanboord gekomen waren. Maar gelukkig bereikten we de volgende ochtend het ijs en werd het weer rustig. Het weer was goed genoeg om te vliegen dus de lucht in opzoek naar een geschikt stuk ijs. Dit was gelukkig snel gevonden en lag niet al te ver van het schip af. Maar omdat de wind het ijs dicht en compact bijelkaar geblazen had en het een paar uur zou duren voordat we met het schip er zouden zijn, hebben we de eerste mensen er met de heli afgezet zodat ze konden beginnen met het werk.
En dat was maar goed ook want tegen de tijd dat we met het schip in de buurt waren begon het weer al om te slaan, bewolking kwam naar beneden, en niet veel later begon het te ijzelen, dus vliegen ging niet meer worden.
Gelukkig viel het tegen de avond weer mee en konden we s'avonds nog door werken op het ijs om zoveel mogelijk gedaan te krijgen.

De volgende dag was het weer nog minder... Mistig en tegen de middag begon het met ijzelen en niet zo'n beetje ook, op sommige plekker zat er op de heli 4 milimeter ijs. En na de ijzel begon de sneeuw, maar dan ook echt sneeuw in de vorm van een kleine blizard. Op sommige plekken lag op het dek een laag van 15 cm. Dus ja voor mij is de winter vroeg begonnen dit jaar. Het weer was er ook de oorzaak van we niet zoveel werk gedaan konden krijgen als dat we wilden. De scanner konden we het merendeel van de tijd niet gebruiken omdat het of regende of ijzelde of sneeuw, en onder die omstandigheden werkt de scanner niet. En om het geheel nog beter te maken kwam s'avond nog een ijsbeer langs. Welke zich de volgende ochtend nog steeds in de buur tvan het schip bevond, wat er op neer kwam dat we niet het ijs op konden. Je moet de kat niet op het spek binden zoals men zegt.

Maar later op de dag, het was al weer zondag klaarde het weer op en konden we nog wel wat werk gedaan krijgen de ijsbeer hadden we al een tijd niet meer gezien, maar toch nog beter opletten tijdens de isjbeer wacht. Want zoals we de avond er voor al hadden gezien, het was toen mistig, het is heel er moeilijk om een ijsbeer te ontdekken, helemaal met slecht zicht. Dus minimale aantal mensen op het ijs en de gewapende wacht op de brug, iemand in het kraaiennest, en iemand met een flaregun op het heli dek. En tot nu toe hebben we geen ijsbeer gezien tijdens het werk op het ijs, gelukkig maar.

Op het moment zit ik dit te schrijven in Longyearbyen, we zijn hier weer terug om een wissel te doen van journalisten. En het is goed te zien dat de winter er aankomt, want de berg toppen rond om het fjord zijn al weer bedekt met een dunnen satijnen laag van sneeuw. De temperaturen zijn ook niet meer zomers. Er waait een koude door alles heen snijdende wind over de bergen het fjord in. Dus waarschijnlijk als we ons weer richting het noorden begeven zal het nog weer kouder zijn dan dat we al hadden. De laagste temperatuur welke we tot nu gehad hebben was min 6 a 7, maar tel daar bij de wind factor op en dan kom je uit op een gevoelstemperatuur van rond onder de -15 graden! Lekker nazomerse temperaturen! Maar je hoord mij niet klagen, heb gelukkig goede kleding bij me, dus lijd geen kou. En ja wie zou hier nou niet willen zijn bijna op het topje van de aarde, dingen doen welke je normaal nooit zou doen, lopend op het ijs van de Noordpool, ijsberen zien, zeehonden walrussen en walvissen! Dus nee er zijn ergere plekken om te zijn.

Hieronder nog een paar links van nieuws stukken welke op het net staan. Hb te horen gekregen dat ze soms niet werken, maar als je ze kopieerd en dan in de browser weer plakt moeten ze het doen.

Gr uit het al winterse hoge Noorden

Stef