Winter zomer herfst - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu Winter zomer herfst - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu

Winter zomer herfst

Door: Stefan Hemmen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

08 Oktober 2011 | Noorwegen, Oslo

Hallo allemaal,

Zoals aan ieder verhaal komt ook aan deze een eind.

Ben op het moment al weer een tijdje thuis, 2 weken. Maar de eerste week van terug komst was het te mooi zomer weer om achter de computer te kruipen om wat te schrijven en/of foto's te plaatsen. En afgelopen week kwam het er niet van. Maar nu moet het toch echt voor dat ik vergeet wat we de laatste week nou allemaal weer gedaan hadden. Dus hierbij,

Het laatste weekend dat we in het ijs lagen kwamen we vrijdags aan. En we besloten om maar eens een weddenschap te gaan maken over wanneer de eerste ijsbeer zou komen opdagen. Dit omdat, met uitzondering van de eerste week, elke keer dat we in het ijs lagen er wel eentje langs kwam. Dus zo gezegd zo gedaan. Je kon een tijd aangeven en dag, moest op het hele uur dus bijvoorbeeld van 5 tot 6 uur s'ochtends op zaterdag. En met 20 deelnemers hadden we een leuke pot! Dus afwachten maar wanneer de eerste gespot zou worden. Maar de dagen gingen voorbij en wat er ook kwam geen ijsbeer. Zondag was het een mooie dag dus konden we vliegen. En toen Roelof terug kwam van een vlucht in de middag hadden ze al sporen gezien vanuit de lucht in de buurt van het schip, er zat er dus eentje in de buurt. Na het eten stonden we klaar om weer de lucht in te gaan, iedereen zat al in de helicopter en de brandweerploeg stond gereed, toen Paul ineens riep IJSBEER! En ja hoor daar kwam er eentje aangelopen en wat voor een!
De grootste die we tot nu toe gezien hebben! Zeker tussen de 500 en 600 kg! De vlucht werd gecanceld. We wilden hem niet wegjagen. En op zijn dooie gemak kwam hij aanlopen, en we hadden het geluk dat het zeer mooi weer was, helder de zon scheen, dus schitterend mooi licht! Dus er werd werden weer veel foto's geschoten. Ook deze beer was nieuwsgierig naar de bollen die op het ijs stonden, net als de jonge beer. Alleen was deze volwassen beer instaat om de bol in zijn geheel in zijn bek te nemen! En zo'n bol is ongeveer zo groot als een klein hoofd en hij had er geen moeite mee! Dus een volwassen hoofd zal waarschijnlijk als een nootje gekraakt worden.....
En nu was iedereen natuurlijk nieuwsgierig wie de pot gewonnen had. Dus ik de tijden bekijken, helaas niemand had het goed, iedereen was te optimistisch geweest, alle tijden stonden of op vrijdag of zaterdag en niks op zondag. Geen winnaar dus.

Hierna zijn we nog een keer terug geweest om mensen terug te brengen naar Longyearbyen en daarna weer terug voor de laatste keer na het ijs.
Alleen zat het weer deze keer niet mee. Maar ondanks dat hebben we het voor elkaar gekregen het meest gedaan te krijgen van alle dagen. We raakten goed ingewerkt en kregen handigheid in het boren en meten van het ijs. Op een gegeven moment waren we bezig op een stuk ijs toen er geleidelijk meer en meer deining kwam. Ik stond op een moment onderaan de loop plank, Georgia liep net omhoog en Till stond al boven, toen deze ineens riep "KIJK UIT"
Wat bleek, het ijs was doormidden gebroken op een halve meter van de loopplank. Dus als de sodemieter alle spullen en mensen van het ijs halen. Alleen moesten hierna nog de trossen waarmee we aan het stuk ijs vast zaten los worden gehaald. Aangezien Georgia en ik al in droogpakken liepen zouden wij dit doen. We hadden inmiddels de loopplank al verder van de rand van het ij gehaald, maar de deining was ondertussen ook steeds sterker geworden, met als gevolg dat hij niet helemaal meer lekker op het ijs bleef liggen. Dus als de bliksem de staken uit het ijs gehaald aan een stuk touw gebonden zodat deze aan boord gehezen konden worden. Hierna liep Georgia voor mij de loopplank ook, toen zij aan boord was volgde ik, maar had op mijn schouders een voorhamer plus twee pikhouwelen en toen ik net een paar stappen omhoog deed gleed ik uit. Ik maakte een mooie draai van 270 graden ondertussen vanaf het schip een hoop Ohhhh Ahhhh's horend, maar had me gelukkig goed vast dus liep met een sisser af. Hierna rustig en mezelf goed vasthouden verder omhoog geklommen totdat ik aanboord was, daar merkte ik dat de mensen daar meer schrik hadden dan ik. En natuurlijk altijd als zoiets gebeurt heeft niemand het op video of foto staan ;) De kapitein kwam later nog naar me toen om te zeggen dat ik hem goed had laten schrikken....

Hierna hebben we nog een stuk ijs onderzocht alleen zat het weer helemaal niet mee. We hadden tot 17.30 uur de tijd om er op te werken, want daarna moesten we koers terug gaan zetten naar Longyearbyen.
Maar het was te mistig om het ijs op te gaan. Je zag niks dus witje de ijsbeer kon zo naast je staat voordat je er erg in had. Op een gegeven moment klaarde het ineens op, je kon de horizon weer zien, echt ongelooflijk hoe snel het weer daar kan veranderen. Dus wij het ijs op om ons ding te doen. Maar na 30 minuten kwam er ineens mist opzetten en binnen 5 minuten was het zicht gedaald tot minder dan 150 meter, dit was geen veilige situatie meer! En voelde me niet echt op mijn gemak, mijn flare pistool zat geladen en schiet klaar in het holster, maar David onze veiligheidsman zag het ook al niet meer zitten en riep ons van het ijs af. Helaas hebben we niet alles op het stuk ijs kunnen doen maar toch omdat we goed ingespeeld waren opelkaar een heleboel gedaan gekregen in een korte tijd.

Nu zat het ijs avontuur erop. En werd de motor gestart en koers gezet naar Longyearbyen. Waar we de helicopter onderin het ruim geplaatst hebben voor de terug tocht naar Amsterdam. Ik heb de makkelijke manier terug genomen namelijk met het vliegtuig. We moesten alleen nog een nachtje overnacht in Longyearbyen, het schip vertrok al eerder. Hiernaar via Tromso naar Oslo. Ook weer een overnachting en vandaar uit terug naar Amsterdam en de trein naar huis. En tot mijn blijdschap was het schitterend mooi weer! De zomer die er niet was was er nu toch, ondanks dat het al herfst was.

Maar op het moment van schrijven is het lekker herfstig buiten, kwam dus van de winter in de zomer en van de zomer in de herfst.

Hieronder nog een paar youtube links

Groeten en tot de volgende keer

Stefan

• 08 Oktober 2011 - 16:09

Gerrit En Leni:

Hoi Stefan,
    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt. Je kunt ze zo gebruiken als kerstkaart!
    En nu? Welk werelddeel/zee staat nog op je wensenlijst?

Groetjes,Gerrit en Leni

• 19 December 2011 - 16:57

Daniel Van Vliet:

Eey Stefan,

Echt mooie foto's en filmpjes man !

Gr.,
    Daniel