Op zee - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu Op zee - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu

Op zee

Door: Stefan Hemmen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

16 Mei 2010 | Nederland, Emmen

Hallo daar allemaal,

Nou we zijn er, op de middellandse zee!
Donderdag ochtend vertrokken met de heli van af Emmen richting Mallorca.
We hebben er 2 dagen over gedaan om er te komen, wat ook wel de planning was maar hadden er bijna 3 kunnen zijn. Want we hebben bijna de hele tijd slecht weer gehad. En daardoor 2 keer om moeten draaien omdat we niet verder konden vliegen.
Eerste keer was toen we donderdag laat in de middag besloten om nog een stuk verder te gaan, het weer was al wat minder maar leek wel goed te doen. We waren de snelweg aan het volgen door een dal heen, totdat opeens het zicht helemaal verdween tot de grond, pats in een keer! Dus dan zit er niks anders op dan om te keren en de zelfde weg weer terug te gaan. Het dichtstbijzijnde vliegveld was dat van Clermont Feront (weer niet of ik het nou helemaal goed schrijf) Daar heen gevolgen, neer gezet een een hotel voor de nacht gezocht.
De volgende dag optijd op om onze weg te vervolgen. Het weer zag er goed uit alleen, volgende de meto was er verderop langs onze route slecht weer. Maar wij opweg, en we kwamen weer bij de plek waar we de dag ervoor om moesten keren maar we besloten deze keer het treinspoor te volgen inplaats van de weg. Leek allemaal goed te gaan totdat het zicht weer ineens inzakte tot niks, en er niets andere opzat dan weer terug te keren we hadden ook deze keer weer een uit wijk veld. Daarheen gevlogen, neer gezet, bleek dat de beste man die daar in de toren zat alleen maar Frans praatte!
Gelukkig kwamen er snel andere mensen en die hebben ons geweldig geholpen met het uitzoeken van het weer langs onze route. Het bleek dat er een gat aankwam van goed weer, dus wij de kist in starten en gaan. Deze keer besloten we de snel weg naar het zuiden te volgen, en het zat ons mee want het zicht was de hele weg goed en langzaam aan kwam zelfs de zon er door!
In Berziers als ik het goed heb weer getankt en weer verder richtin Spanje, voor onze een na laatste stop voor Mallorca.
Nou op dat Spaanse veld duurde het een eeuwigheid voordat alles geregeld was, de brandstof en landingsgelden, want de beste man van de brandstof sprak geen Engels!! Was nog een groot internationaal veld!! En mijn Spaans was niet goed genoeg om het helemaal te begrijpen, begon die ook nog steeds harder tegen mij te praten! Alsof ik dan wel ineens Spaans zou verstaan!, Gelukkig kwam er een andere aan die wel Engels sprak, dus de kist vol getankt voor de oversteek naar Mallorca! Dus floats gearmd zwemvest aan een gaan!
Het was 150 mijl vliegen, gelukkig was het weer perfect. Op Mallorca zijn we niet direct aanboord van het schip geland maar op een klein veldje in de buurt, het schip lag namelijk nog in de haven en daar mochten we niet landen.
Rond acht uur s'avonds take off gegaan, het schip was inmiddels vertrokken, en de heli aanboord gezet in de baai van Mallorca!
Dus daar zitten we nu weer aanboord van het hippie shippie!
We zijn nu opweg naar de visgronden alleen kan ik daar niet te veel over zegen want het is allemaal een beetje geheim, de vissers mogen niet weten dat we er aankomen.
Maar wat er uit de briefing over de campagne uitkwam kunnen het nog een paar interessante weken worden!
Dus hou jullie op de hoogte,

Gr Stefan

• 16 Mei 2010 - 18:43

Gerrit En Leni:

Hoi Stefan,
    Fijn dat je heelhuids op het schip bent aangekomen met al dat slechte weer onderweg. Marieke en Dennis zagen het schip vanuit hun hotelkamer op 10-hoog liggen in de baai van Palma. Soms was het er en soms was het even een poosje weg. Hou de vissers in de gaten dan houden wij jullie en het journaal in de gaten.
    Groetjes

• 19 Mei 2010 - 04:19