Warzone! - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu Warzone! - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu

Warzone!

Door: Stefan Hemmen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

05 Juni 2010 | Libië, Tripoli

He Ho Hallo,

Nou we wilden actie, en dat hebben we ook gehad!
Gister kregen we de Franse tonijnvissers vloot in het vizier terwijl je een vangst aan het doen waren, dus iedereen in action mode, vol gas er naar toe. De Rainbow Warrior was al ter plekke. Toen wij er aankwamen was het net al gesloten, en er lagen 7 vissers boten rondom. Alle boten in het water en zandzakken geladen om het net te laten zinken.
De boten verzamelde zich bij de Rainbow Warrior. Vanwaar ze met zijn allen tegelijk op het net af gingen om te proberen de tonijn te bevrijden. Maar was een ongelijke strijd want de vissers lagen klaar om ze tegen te houden, en hoe!
Gewapend met messen en speren staken ze de boten lek! En ze ramden ze zelfs niet alleen met hun kleine bootjes maar ook met de grote vissers boten! Met als resultaat 2 van onze boten gezonken en 1 persoon gewond. De had een boot haak door zijn onderbeen gekregen, waarnaar de visser het bootje waarin hij zat hebben meegesleurd! Dus de persoon gebruiken als ankerpunt! Was complete chaos! En net als 2 jaar geleden waren ze ook weer signal flares aan het schieten richting de helicopter! Gelukkig geen eentje raak, maar daarna richten ze de flares op de boten en enkele hebben ze rakelings langs hun hoofd horen fluiten. We mogen van geluk spreken dat we alleen in gewonde hadden, welke we naar het ziekenhuis in Malta hebben moeten vliegen, want het had veel en veel erger kunnen aflopen! Was een oorlogszone!
Om een beetje een beeld te geven hier onder links met video en foto's

And AFP – say Huston, we have a problem

Greenpeace activist harpooned by tuna fishermen

FRANCE

Greetz

Stefan

• 05 Juni 2010 - 08:29

Leni & Gerrit :

Gelukkig dat het nog betrekkelijk goed is afgelopen. Een aanval met lichtkogels is heel wat anders dan vogeltjes kijken in het zonnetje. Dat belooft nog wat voor volgende confrontaties. Hou je haaks maar ook gedeisd!

Groetjes
    Leni & Gerrit Grendelman

• 05 Juni 2010 - 10:09

Jenny:

Had net je moeder aan de tel.
    Kogelvrij vest aan?!
    Groetjes Jenny

• 06 Juni 2010 - 06:33

Miranda:

Nou lekker dan...
    Ik probeerde net op de sites te kijken maar ze zijn bijna allemaal uit de lucht.

Doe maar kalm an daar!!

Groetjes MIranda

• 08 Juni 2010 - 22:15

Trijna:

Hoi Stefan

Leuk hoor al je verhalen te lezen. Je maakt een hoop mee. nog heel veel reis plezier gewenst hoor en zie je weer, doe de groeten aan Jan.

Doei doei Trijna