Update - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu

Update

Door: Stefan Hemmen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

26 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Hallo daar,

Nou wat is er allemaal gebeurt de afgelopen dagen?

Om te beginnen hebben we sinds we Dakar verlaten hebben gezocht naar trawlers in de Senegalese wateren. En we hebben ze ook gevonden, de hoofd doelen waren Russische en Litouwse trawlers welke hier voornamelijk vissen.

De eerste welke interessant was en waar ook een actie tegen gedaan is was een Litouwse, welke om het moment dat we hem zagen begon met vissen. Dus boten in het water om zwemmers voor de boeg te droppen met een boei met banner met boodschap er op. Dit zorgde ook voor vermaak aanboord van de traweler, want een groot gedeelte van de bemanning kwam naar buiten en ging op de boeg staan om het geheel te aanschouwen.

Nadat de foto's en video geschoten waren met de zwemmers bleef er een rib bij de trawler om te wachten totdat ze het net op zouden halen. Dit leek al gauw te gebeuren, want de deuren, dit zijn grote stale platen welke het net openhouden, kwamen aanboord, maar nee ze maakten alleen een draai en gingen weer verder met vissen. En geheel herhaalde zich nog verscheidene keren. En na 7 uur haalden ze eindelijk het net op en konden er foto's gemaakt worden van de bijvangst. En dat bleken minimaal 2 dolfijnen en een hamerhaai te zijn... Welke verdronken waren in het net. Dus ja ze vissen niet alleen de zeeen hier leeg maar maken daarnaast ook nog andere slachtoffers.

De volgende grote actie welke zich voordeed was toen we een trawler vonden welke zijn naam en identificatie nummer gemaskeerd had met stukken zeildoek, was zwaar illegaal is! Maar helaas voor hen was het dat toen de heli er naast vloog, Vladimir met de downwash van de heli het zeil vergenoeg omhoog blies om de naam zichtbaar te maken en Pierre de fotograaf het kon fotograferen. En wat ze konden zien op de gezichten van de mensen aanboord was dat ze er niet blij mee waren. Helaas was het schip op dat moment nog aan het vissen in Gambiaanse wateren, en kon er door politieke omstandigheden nog geen actie worden ondernomen. Maar gelukkig voor ons en minder voor hen staken ze al gauw de Senegalese grens over en voeren ze een gebied in waar zowiezo al niet gevist mag worden!

Dus klaren maken voor actie! En wel deze keer de woorden Pillage en Plunder op de zijkanten schilderen. De ribs in het water en er opaf, en Vladimir en ik de lucht in om video opnames te maken vanuit de lucht. het schilderen ging goed en snel. En eerst stond er niemand van de trawlers bemanning op dek totdat ze door kregen wat er gaande was, en ze de brandslang er bij haalde, maar daar stond zo goed als geen druk op, de mensen in de rib kregen alleen een zacht buitje op hun hoofd. En het schilderen werd al helemaal niet gehinderd, maar moet zeggen het was best vermakelijk om het allemaal vanuit de lucht te aanschouwen.
Nadat het schilderen gedaan was werd geprobeerd om het stuk zeil weg te krijgen om de naam zichtbaar te maken. Eerst lukte dit niet maar bij de derde keer lukte het stond alles open en bloot op de foto. En het mooie was dat de bemanning van de trawler zo stom was om voor het oog van de camera het stuk zeil er weer voor te hangen, beter kon het niet. Kortom een geslaagde dag.

Ondertussen waren ook de Gambiaanse autoriteiten ingelicht er werden er 2 patrouille boten op uit gestuurd om de trawler te onderscheppen en de stappen tegen dit illegale vissen te ondernemen.

Op het moment zit het Senegalese deel van de trip er op en varen we nu in Mauritaanse wateren opzoek deze keer naar schepen van de PFA vloot, dat zullen schepen zijn uit Nederland, Duitsland, Engeland en Ierland. En zal het hele circus weer opnieuw beginnen.

Dus als er weer nieuwe gebeurtenissen zijn zal ik jullie op de hoogte stellen

Voor nu, Over en uit.

Stefan

• 26 Februari 2012 - 20:48

Henk En Jannie:

we hebben al je verslagen gelezen....en wij maar denken dat we aant picknickbankje achter de schuur al spannende avonturen beleven....das ja niks man, vergeleken bij jouw avontuur daarginds. Kijk goed uit en veel plezier nog daar (plezier?? o nee, tis werk!!) groetjes Henk en Jannie

• 28 Februari 2012 - 09:20

Martijn:

Eindelijk dus een keer een beetje echte actie met greenpeace.