Bingo! - Reisverslag uit Toronto, Canada van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu Bingo! - Reisverslag uit Toronto, Canada van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu

Bingo!

Door: Stefan Hemmen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

25 Mei 2011 | Canada, Toronto

Hallo daar allemaal,

Nou het mag eindelijk, vertellen wat en hoe.

We liggen op het moment tussen Groenland en Canada in. Maar waarom zijn we hier?

Om de volgende reden. De Schotse oliemaatschappij Crain wil in de zeestraat tussen Groenland en Canada boren naar olie. Dit gaan ze doen met een zelf voortbewegend olieplatform de Leif Eriksson, en een boorschip.
En nou hebben we tijdens onze overtocht, van Europa naar hier geprobeerd het platform op te sporen om te proberen het te stoppen en niet de Groenlandse wateren te bereiken. Dit omdat het gebied waar er geboord gaat worden zo extreem is en zo belangrijk voor de natuur, dat als er iets mis mocht gaan tijdens dit boren de gevolgen niet te overzien zijn. Er gaat geboord worden op dieptes gelijk aan die van de Deepwater Horizon, en daar is het al misgegaan met gevolgen en kosten die niet te overzien zijn. En nou willen ze het zelfde proberen hier in de Arctic waar de omstandigheden velemalen extremer zijn. Zo is het seizoen waar in gewerkt kan worden 3 maanden. Dit betekend ook dat mocht het misgaan er maar 3 maanden op zijn hoogsts zijn om iets te doen. Maar ook er zijn geen bewezen en technieken om olie op te ruimen hier in de Arctic, laat staan van onder het zeeijs welke als het weer weer kouder word zich zal vormen. Dit met als gevolg dat mocht het misgaan er ongekende schade word toegebracht aan de natuur hier die niet te herstellen zal zijn.

We hebben dus tijdens onze overtocht met 2 schepen geprobeerd het platform op de oceaan te onderscheppen, de Esperanza en de Arctic Sunrise op welke zich ondergetekende zich bevind, maar zo als jullie wel weten is de zee zeer groot. We hadden wel een schatting van waarlangs het platfrom zich zou begeven onderweg naar Groenland maar dan nog. En ook het weer hielp niet echt mee, dit had als gevolg dat we de helicopter niet konden gebruiken om te zoeken.
De eerste mogelijkheid die zich voordeed om te vliegen was zondag aan het eind van de dag, we lagen toen al aardig in de buurt van Groenland. Maar we hebben toen niks gevonden, totdat er zondagavond laat een blimp opdook op de radar welke hoopvol leek. Het platform is behoorlijk groot, dus niet te missen op radar als het in bereik is. Ook konden ze ver aan de horizon lichten zien welke leken te bevestigen dat het het platfrom was. s'Maandags er om 5 uur uit om de helicopter klaar te maken voor vliegen om te kijken of het radart contact ook daadwerkelijk het platform was. na 20 na take of kwam het bevestigende antwoord over de radio, “We have a BINGO!” Het humeur aanboord werd in 1 keer een stuk beter, was wat ingezakt naar 7 dagen van slecht weer en niks vinden.

Hierop werd het dus serieus volle kracht richting het platform, waaronder ook de Esperanza welke zich een eind verder op bevond. Tegen 12 uur konden we het platform aan de horizon zien. Nou kwam het er op aan. Actie plan werd op gesteld, en tegen een uur of 7 s'avonds waren beide schepen dicht genoeg bij om actie te ondernemen om te proberen het platform te stoppen. Over de details daarvan mag ondergetekende niet in detail ingaan. Helaas is het niet gelukt om het beoogede resultaat te bewerkstelligen. En werd het geheel afgeblazen. Alle boten en helicopter waren weer aanboord tegen een uur of 11 s'avonds, het is hier lang licht. Maar ondertussen was het tijds frame waarin er actie kon worden genomen ook gesloten, dit omdat het weer weer slechter aan het worden was.

Dus helaas nogniet gelukt wat het doel was, namelijk voorkomen dat het platform de boorlocatie zou bereiken. De Esperanza in ondertussen nog steeds bij het platform welke zich langzaam maar zeker voortbeweegd naar zijn bestemming. Wij zijn ondertussen onderweg naar Canada, om Arne de ijskapitein op te gaan halen. Dit omdat Canada voorschrijft dat wanneer er gevaren word boven de poolcirkel in Canadese wateren er een ijskapitein aanboord is. Nou denken jullie waarschijnelijk Canada? Jullie zijn toch actie aan het voeren in Groenland. Dat klopt maar nou heeft actie voeren ook wettelijke hindernissen. Namelijk dat het platform zich op het moment in de EEZ van Groenland bevind. De EEZ is een exclusieve zone voor handel en visserij voor een land. Hierin kan een land ook beperkingen en zelfs beslaglegingen op leggen. Dit betekend dat mocht Crain de oliemaatschappij naar de rechter stappen er als er actie gevoerd gaat worden er beslag gelegd kan worden op de schepen. Daarom zullen zijn aan de Canadese kant van de EEZ blijven, waardoor alleen de Esperanza het risico loop om in beslag genomen te worden. En zullen wij logistieke steun verlenen.

Niet dat ondergetekende dit echt erg vind, het allemaal weer zo'n romslomp om op een schip te zitten welke in beslag word genomen.

Dit is de update voor zover. Meer zal volgen, kan al wel melden dat het weer weer niet mee zit. Maar volgens de verwachtingen zal het aan het eind van de week beter worden. En dat hoop ik graag want we hebben ondertussen zo'n beetje alles wel gehad. Hoge golven, kou regen hagel sneeuw, en dat terwijl het thuis lekker of te minste beter weer is dan hier. Dus ja een beetje zonneschijn zou lekker zijn!
Ohja ondertussen is ook de eerste ijsberg gezien, welke een race naar de brug veroorzakte, dit omdat de meeste nog nooit eentje had gezien, ondergetekende bleef rustig zitten met een kop koffie in de mess samen met Dave de Chief, wij beide hebben tijdens de vorig Arctic trip vele vele ijsbergen gezien. Dus de mogelijkheid om rustig een kop koffie te doen was aantrekkelijker dan het zien van een ijsberg.
Nou is het wel, omdat we in de ijsberg straat zitten dat er boven op de brug, niet voor de hele grote, deze zie je op de radar, maar de kleintjes welke je niet ziet op de radar, en dit is wel een ijsbreker waar we opzitten, maar om op volle snelheid op een ijsberg te varen is toch iets te veel een Titanic doen......
Ook is net vanochtend de eerste walvis gezien, weer tijdens koffiepauze, welke ook weer een stormloop naar de brug veroorzaakte.

Meer nieuws volgd

Gr uit het hoge en nog verrekt koude Noorden.

Stefan