Bezetting.. - Reisverslag uit Nuuk, Groenland van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu Bezetting.. - Reisverslag uit Nuuk, Groenland van Stefan Hemmen - WaarBenJij.nu

Bezetting..

Door: Stefan Hemmen

Blijf op de hoogte en volg Stefan

05 Juni 2011 | Groenland, Nuuk

Hallo daar allemaal,

Nou er is weer behoorlijk wat gebeurt.

Nadat wij de journalisten hadden opgepikt hebben we weer koers gezet richting de Esperanza en het platform. De journalisten moesten namelijk aanboord van de Esperanza komen. Na deze te hebben overgezet, hebben we samen koers gezet richting het platform voor de volgende fase van het plan.

Zo meer hierover maar eerste nog wat andere info. Cairn energie de oliemaatschappij welke het boren doet heeft een kort geding aangespannen tegen Greenpeace met de volgende eis: Dat Greenpeace alle actie tegen elke van hun schepen, platformen staakt voor de volgende 6 maanden, met een dwangsom van 2 miljoen euro per dag als hier niet aan word voldaan. Het kort geding dient komende maandag 6 juni in Amsterdam.

Dus met dit kort geding er aankomend was de tijd om nog iets tegen het boren te ondernemen en er voor te zorgen dat Cairn hun rampen bestrijdingsplan openbaar zal maken kort. Het meest belangrijke punt is eigenlijk we het rampen bestrijdingsplan welke, als het bestaat, nooit een ecologische ramp zal kunnen voorkomen hier in de Arctic. We hebben allemaal al kunnen zien wat de gevolgen waren in de Golf van Mexico. En daar hebben intotaal duizenden schepen aan meegeholpen en heeft BP 40 miljard gekost. En Cairn is maar een kleintje vergeleken met BP en heeft bijlange na niet de financiële middelen om dit te kunnen doen wat dus zal betekenen als het mis gaat dat ze faliet gaan en dat Groenland zelf voor de kosten op zal moeten draaien waarvoor ook zij niet de middelen hebben. Cairn heeft wel aan Groenland moeten laten zien dat ze 2 miljard hebben, wat een schijntje is van de werkelijke kosten! En dat nog daar gelaten de omstandigheden hier kwa weersomstandigheden, de kou ijs en middelen, maken het onmogelijk om een ramp te voorkomen, laat staan adequaat te bestrijden! Cairn heeft intotaal 15 hulpschepen hier gestationeerd om het platform en het boorschip bij te staan ingeval van.
Maar het enige wat zij zullen kunnen doen is er bijstaan en zie hoe een van de meest ongerepte en kwetsbare stukken natuur op onze planeet word verwoest. Want hoe gaan ze olie ruimen welke onder het ijs ligt. aanspoelt op een onbegaanbare kust en zo meer! En natuurlijk zien de mensen in Groenland de olie als een deel van hun verder worden onafhankelijkheid van Denemarken, maar als het mis gaat word niet alleen de natuur verwoest maar ook de rest van hun levensvoorziening, welke bestaat uit visserij en jacht.

Dus wat hebben we nou gedaan om inzicht te krijgen in het rampenbestrijdingsplan. Na met de 2 schepen richting het platform te hebben gevaren, onder marine escorte, er zijn intotaal 3 marine schepen aanwezig, hebben wij ons weer verwijdert van het platform en zo een van de marine schepen met ons mee geleid. En gister ochtend om 03.30 opgestaan om over te gaan tot actie, want wij hadden samen met de journalisten ook de actie voerders bij ons aanboord overgezet op de Esperanza. Om 4.15 hebben de de helicopter gelanceerd en dit ook medegedeeld aan alle schepen in de buurt en de marine en er bij verteld dat we een foto en film vlucht een het doen waren, en niet in de verbodezone rond het platform zouden komen. Om 5.00 lanceerde de Esperanza al hun boten met daarin alle actievoerders en zetten ze koers richting het platform. Me als doel hier aanboord te klimmen en deze te bezetten. En dit ging van een leien dakje niks geen hinder van de marine, deze heeft niet eens een boot te water gelaten. alle 18 konden dus zonder problemen aanboord klimmen, en strategische plekken bezetten, waarbij ze ondertussen iedereen aanboord vroegen om de verantwoordelijk te mogen spreken en dat ze het rampen bestrijdingsplan wilden inzien. Het boren werd ondertussen ook stop gezet. Maar natuurlijk hebben ze geen rampenbestrijdingsplan gezien. En de eerste paar uren was er ook weinig reactie van de marine of politie. Totdat er een helicopter verscheen welke op het platform landen en politie afzette, en deze gingen over tot het arresteren van de actievoerders. Intotaal hebben ze het zo'n 8 uur volgehouden op het platform. Cristine en Andereas hebben het het langste volgehouden, zij hadden zich verschanst in een van de kranen.

Iedereen is per helicopter afgevoerd na Nuuk de hoofdstad van Groenland. Waar ze op het moment nog in hechting zitten.

Dus gister was weer een enerverend dagje. Van de hele bezetting hebben wij aanboord van de Sunrise weinig meegekregen dit omdat wij op een afstand van 30 mijl lagen. Later zijn we wel dichterbij gekomen. En je kon nu wel zien dat de marine meer op hun hoede was, want toen in aan het eind van de middag aan dek ging om de helicopter definitief vast te zetten, dit omdat er niet meer gevlogen zou worden, kwamen ze ineens op volle vaart onze kant op varen! Maar het gas ging er al gauw weer af toe ze denk ik zagen wat ik aan het doen was.

Op het moment zijn wij onderweg om de journalisten weer weg te brengen. De Esperanza ligt nog steeds bij het platform.

Hieronder een paar links met meer informatie en foto's van het gebeuren.

Gr Stefan

• 07 Juni 2011 - 19:17

Dirk En Marietje:

stefan wat heb je weer een spannend verhaal ,je kunthet zo mooi schrijven kan me helemaal inmee gaan zo als jij het brengt fantastie,s het gaat hier allemaal goed ,wij hopen voor jou het zelfde groetjes van ons allemaal.